Unieke expo Beatriz González in De Pont

Beatriz González Ceremonia de la Caja, 2010
Collection De Pont museum, Tilburg
Photo: Eddo Hartmann

5 Oktober 2024 opent in het De Pont Museum de eerste solotentoonstelling van Beatriz González (1932) in Nederland. De tentoonstelling heet ‘War and Peace: A Poetics of Gesture’ en geeft een overzicht van González’ decennia omspannende oeuvre. González is de grande dame van de hedendaagse Latijns-Amerikaanse kunst en ze wordt vaak de schilder van het Colombiaanse geheugen genoemd.

Ze staat bekend als de meest toonaangevende schilder van de afgelopen vijftig jaar in deze regio en heeft generaties kunstenaars beïnvloed. Met haar krachtige, kleurrijke en poëtische schilderkunst is ze een scherpzinnige chroniqueur van de veelal gewelddadige Colombiaanse geschiedenis. Tegelijkertijd wordt haar werk gekenmerkt door een sterke universele zeggingskracht.

Martijn van Nieuwenhuyzen, directeur van De Pont is enthousiast over haar. “Sinds ik Beatriz González in 2016 en 2018 in haar atelier in Bogotá opzocht, heeft haar werk mij niet losgelaten. Zij heeft een uniek vermogen om het persoonlijke en collectieve geheugen te verbinden met het sociale en politieke weefsel van Colombia.”

“Dit jaar richt de Biënnale van Venetië de blik op het ‘Mondiale Zuiden’. De Pont heeft hier de afgelopen jaren in de collectie accent op gelegd, met aankopen van Latijns-Amerikaanse kunst. Waaronder een bijzonder ensemble van González, dat wij in dialoog met haar in 2021 hebben kunnen verwerven en dat in de nieuwe tentoonstelling wordt opgenomen. Wij zijn trots dat wij het Nederlandse publiek nu voor het eerst kennis kunnen laten maken met dit oeuvre van wereldformaat. Een Latijns-Amerikaans icoon met een thematiek die eenieder zal raken.”

Gesublimeerde krantenfoto’s

Beatriz González
Los Suicidas del Sisga No. 2, 1965.
Photo: Juan Rodríguez Varón

González baseert talrijke werken op krantenfoto’s die ze verzamelt in haar eigen, reusachtige archief. Dit geldt ook voor vele van de highlights uit de tentoonstelling. Het vroege sleutelwerk Los Suicidas del Sisga no. 2 (1965) uit de gelijknamige serie maakt González naar aanleiding van een huwelijksportret dat gretig wordt verspreid in Colombiaanse kranten nadat het pasgetrouwde stel van de Sisga-dam springt. González is geïntrigeerd door de tragische dood van het stel en visueel door de beeldvlakken die ontstaan door de lage kwaliteit van de krantenfoto. Ze weet het beeld te sublimeren met stralende en verzadigde kleuren in een vlakmatig opgezette compositie. Een groot contrast met de abstracte kunst die in deze tijd internationaal de boventoon voert.

Beatriz González Decoración de interiores, 1981 Collection of the artist
Photo: Andrés Pardo

Het monumentale gordijn Decoración de interiores (1981) (oorspronkelijk 140 meter lang) is gebaseerd op een reeks foto’s van de toenmalige president van Colombia tijdens een feestje. Proostend en zonder enige schroom over zijn repressieve beleid zingt hij vrolijke liedjes in gezelschap. González gebruikt het gordijn als metafoor voor het verborgen geweld achter een imago van glamour en vals fatsoen.

 

War and Peace

In de grote zaal van De Pont zijn twee recente, monumentale schilderingen op doek te zien: Guerra (War) en Paz (Peace) (beide uit 2022). González gaat hiermee in op een nieuwe fase in de Colombiaanse geschiedenis, na het tekenen van het vredesakkoord tussen de regering en guerrillastrijders in 2016. Volgens haar is voor vele Colombianen een periode aangebroken van enerzijds rouw en herinnering en anderzijds de hoop op verzoening. De twee doeken benadrukken dit contrast. Op Guerra verbeeldt González een groep vermoorde sekswerkers en op Paz laat ze een groep mensen van de inheemse Kogi-gemeenschap zien. Zij vieren het eerherstel van hun land. González’ voortdurende fascinatie voor het naast elkaar bestaan van chaos en schoonheid is na zestig jaar kunstenaarschap nog springlevend.

War and Peace: A Poetics of Gesture komt tot stand in samenwerking met curatoren Cuauhtémoc Medina en Natalia Gutiérrez van MUAC in Mexico-Stad. De tentoonstelling is aldaar te zien tot en met 30 juni 2024 en reist door naar De Pont, waar deze in aangepaste vorm vanaf 5 oktober 2024 te zien zal zijn.

De tentoonstelling opent zaterdag 5 oktober 2024 en zal tot 9 maart 2025 te zien zijn in De Pont Museum aan Wilhelminapark 1 te Tilburg

Beatriz González
1932, Bucaramanga (Colombia)
Woont en werkt in Bogotá (Colombia)

 

Beatriz González

González behaalde haar masters in Fine Arts en een eredoctoraat aan de Universidad de los Andes in Bogotá (Colombia) en een eremastertitel aan de Universidad de Antioquia in Medellín

In 1966 bracht González een groot deel van het jaar door in Nederland. Ze studeerde prentkunst aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam. Sinds 1964 wordt haar werk in Colombia en vooral in het mondiale zuiden getoond. De afgelopen 15 jaar is haar werk ook opgenomen in de collecties van Tate Modern, MoMA, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Museum of Fine Arts in Houston, De Pont museum en meer. Naast haar kunstenaarspraktijk is González curator en onderzoeker.

 

Ze is ook  de oprichter en het hoofd van de educatieafdeling van Museo de Arte Moderno in Bogotá van 1970 tot 1983. Sinds 1977 was ze daarnaast werkzaam als curator en onderzoeker in museologie en kunstgeschiedenis van Colombia. Ook was ze hoofdcurator bij het Museo Nacional de Colombia van 1989 tot 2004. In 2006 ontving ze een onderscheiding voor haar gehele oeuvre van het Colombiaanse ministerie van cultuur.

Solotentoonstellingen

O.a. Contrafiguras, Galería Casas Riegner, Bogotá  (2022), Beatriz González: A Retrospective, Pérez Art Museum Miami (USA) (2019), Beatriz González, 1965-2017, CAPC Musée d’art contemporain de Bordeaux (Frankrijk) (2017) en o.a. Centro Nacional de Arte Reina Sofía, Madrid (Spanje) (2018), Beatriz González: La comedia y la tragedia. Retrospectiva 1948-2010, Museo de Arte Moderno, Medellín  (2011)

Groepstentoonstellingen

O.a. Arte para Bogotá. Escuela de Bellas Artes de los Andes 1955 – 1974, Universidad de los Andes, Bogotá  (2023), Another Energy: Power to Continue Challenging – 16 Women Artists from around the World, Mori Art Museum. Tokyo (Japan) (2021), Radical Women: Latin American Art, 1960-1985, Hammer Museum, Los Angeles (USA) (2018), documenta 14, Kassel (Duitsland) (2018), The world goes Pop, Tate Modern, Londen (UK) (2015), 8e Berlin Biennale, Berlijn (Duitsland) (2014), Arts, politics, religion. Contemporary artists from Colombia, Barbican Center, Londen, UK (1996), 1e Gwangju Biënnale, Gwangju (Kroatië) (1995), 38e Biënnale van Venetië (Italië) (1978), 11e Saõ Paulo Biënnale, Saõ Paulo (Brazilië) (1971)

Geef een reactie