Affiches blijken nog steeds een belangrijk middel te zijn om mensen te attenderen op bepaalde onderwerpen. Verkiezingsaffiches zijn in deze tijd voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen een belangrijkste middel om een boodschap over te brengen aan de burger. Hierdoor wordt direct de boodschap naar voren gebracht en de voorbijgangers worden er aan herinnert dat de verkiezingen op 19 maart worden gehouden.
VNG Magazine heeft een wedstrijd georganiseerd omtrent de verkiezingsaffiches. De vraag luidt: ‘Wie heeft het beste verkiezingsaffiche voor 19 maart?’ De genomineerden hiervoor zijn: VUK (Veendam), SGP (Leerdam) en TVP (Tilburg).
VeurUutKiek (VUK) Veendam had een zeer directe boodschap met het VUK-veur-JOE-affiche. Veendammers vinden dat ze bedrogen zijn door de regering. Dat is de boodschap. Het affiche laat een combinatie zien van de provocerende woordkeuze en het beeld van Groningse woningen die wegzakken en scheuren vertonen. Het motto is: als Den Haag het laat afweten, is er nog altijd de VUK voor jou.
De SGP uit Leerdam laat een dartspel zien. Dit is opvallend want je associeert de SGP niet snel met dit spel uit de kroeg. Door de slogan ‘Raakt de kern’ te gebruiken, wil de partij laten zien dat zij zich bekommert om de vier kernen van Leerdam.
De Tilburgse Volkspartij (TVP) van lijsttrekker Loes Dielissen heeft oog voor de populariteit van bepaalde TV-programma’s. Er wordt een verband gelegd tussen politiek en de dagelijkse interesses van de doelgroep van de partij.
Poster politieke partij TVP genomineerd – http://t.co/JUEonlILLn #GoogleAlerts
— Loes Dielissen (@LoesTVP) 10 maart 2014
De keuze van het beste affiche is aan de lezer van VNG Magazine. Op is een stemformulier op de site van VNG Magazine te vinden waarmee tot 17 maart 12.00 uur kan worden gestemd. De uitslag zal bekend worden gemaakt in VNG Magazine van 21 maart