Vrijdag 19 september tijdens de European Social Innovation Week in de Spoorzone in Tilburg heeft Burgemeester Peter Noordanus de winnende ideeën van ‘innovaties voor een veiliger Brabant’ bekend gemaakt.
Het DITSS (Dutch Institute for Technology, Safety and Security) heeft tijdens het ‘Veiligheidsatelier 2014: innovaties voor een veiliger Brabant’ bedrijfsleven, overheid, kennisinstellingen en designers uitgedaagd om samen innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor drie actuele Brabantse veiligheidsvraagstukken.
Door verschillende combinaties van bedrijven en andere organisaties zijn in totaal twaalf innovaties ingediend: nieuwe antwoorden op veiligheidsproblemen die tijdens de kick-off van het Veiligheidsatelier, tijdens de Dutch Technology Week in Eindhoven, gesteld zijn:
- Risico’s van gevaarlijke stoffen op bedrijventerreinen.
- Fraude met bevolkingsadministratie.
- Patroonherkenning in de strijd tegen georganiseerde criminaliteit in Brabant.
Op woensdag 10 september werden de innovaties gepresenteerd aan een deskundige jury bestaande uit Dick de Jager (Brabantse Ontwikkelings Maatschappij), Harold Weffers (Technische Universiteit Eindhoven), Joep Brouwers (Brainport Development), Marjon van der Maat (Gemeente Tilburg), Ineke Mol (Taskforce aanpak criminaliteit Brabant Zeeland Z) en Gert-Jan Verhoeven (Veiligheidsregio Midden en West Brabant)
De winnaars ‘innovaties voor een veiliger Brabant’:
Het Consortium IC3Dmedia en VCS Observation mogen hun creatieve idee voor veiligere bedrijventerreinen verder uitwerken. Zij breiden hiervoor hun al succesvolle Social Business Parcs uit naar het domein van milieuveiligheid. De jury was vooral te spreken over de collectieve verantwoordelijkheid voor veiligheid die daarmee versterkt kan worden.
Consortium VX Company, Indicia, Fontys Hogeschool en de politie hebben een concept bedacht om via patroonherkenning in smart data afwijkingen te detecteren en zo ID-fraude te bestrijden.
Een idee van Stadsgekko (samen met enthousiaste andere denkers) verdient nog verder uitgekristalliseerd te worden. De jury wil daarvoor het gesprek aangaan en kent een aanmoedigingsprijs aan de indieners toe. Stadsgekko wil met de “expeditie keukentafel” meer informatie verkrijgen uit een buurt rond een crimineel. Om daarmee een duidelijker beeld te krijgen van wat criminaliteit aantrekkelijk maakt.
Een plan van Invicta om haar marketing onderzoeksmethodieken in te zetten om criminele netwerken bloot te leggen viel buiten het voor de uitvraag beschikbare budget. De jury wil in nadere gesprekken kijken of het toch te realiseren is. Invicta is daartoe bereid.
De bedenkers van de winnende innovaties mogen onder de vlag van DITSS in Brabant het winnende idee uitwerken en laten zien dat hun oplossing werkt.