Centrum Werk & Inkomen (CWI) voert de ‘vaste contactpersoon’ opnieuw in

Met de komst van de Participatiewet op 1 januari 2015, werd ook de vaste case-manager afgeschaft. Tot deze datum had iedereen met een bijstandsuitkering één vaste medewerker bij het Centrum Werk & Inkomen (CWI) waarmee contact kon worden opgenomen voor vragen of bij problemen. Uit kostenoverweging werd deze dienstverlening afgeschaft.

Uiteindelijk bleek dit niet goed te werken. Veel mensen wisten niet meer wie ze moesten benaderen. Of als zij wel iemand te spreken kregen, wist de medewerker niks van het dossier van de cliënt en kwamen mededelingen vaak niet op de juiste plek terecht.

Omroep Brabant publiceerde dinsdag 25 augustus een artikel waarin de wethouder liet weten dat “Tilburgers met een uitkering niet bang hoeven te zijn dat ze zonder geld komen te zitten door problemen bij de afdeling ‘Werk en Inkomen’ van de gemeente.” Deze toezegging deed hij nadat advocaat Jean-Louis van Os, namens het Advocatencollectief, de noodklok luidde vanwege de explosieve toename van het aantal klachten over het CWI.

Erik de Ridder - CDA
Erik de Ridder – CDA

Wethouder Erik de Ridder, via Facebook:

“Na invoering Noma en reorganisatie zouden zaken beter moeten werken (daarvoor immers besloten in de vorige collegeperiode) maar dat blijkt niet altijd het geval. We zetten nu extra mensen in om achterstanden weg te werken maar voeren ook structuur en proces aanpassingen door. Bijvoorbeeld de afgeschafte casemanager komt in een nieuwe vorm terug waardoor info in 1x op de juiste plek ligt, etc.

Dit is een onlangs ingevoerde maatregel dus mogelijk nog niet 100% ingeregeld.”

Erik de Ridder zal voortaan zelf elke woensdag aanwezig zijn bij Centrum Werk & Inkomen om zo beter contact te onderhouden met de werkvloer aldaar.

2015-07-16_16-57-02-opening-uwv-cwiHet UWV, dat sinds december 2014 in hetzelfde pand aan de Burgemeester Brokxlaan huist en bij de officiële opening op 16 juli zei meer te willen samenwerken met het Centrum Werk & Inkomen, is nog niet zo ver:

“In verband met veranderde dienstverlening is het niet mogelijk om een persoonlijk of telefonisch gesprek met u te plannen. U kunt wel iedere dinsdagmiddag tussen 12.00 en 16.30 uur terecht voor een gesprek tijdens het inloopspreekuur. (…) Ook kunt u al uw vragen stellen aan de adviseur werk door een bericht te sturen via de Werkmap. Met vriendelijke groet, Adviseur Werk.”
uwv-screenshot

Geef een reactie