Nieuwe zwaaikom in Wilhelminakanaal

baggerwerkzaamhedenBegin mei 2014 start de aannemerscombinatie Heijmans-Boskalis in opdracht van Rijkswaterstaat met de aanleg van de zwaaikom in het langjarige project van de verbreding van het Wilhelminakanaal. De zwaaikom is een extra verbreding van het Wilhelminakanaal, zodat schepen op dat punt kunnen keren.

Tussen mei en augustus 2014 brengt de aannemer damwanden aan, graaft ze uit, en verankert ze vervolgens. De zwaaikom komt aan de noordkant van het kanaal te liggen, tussen sluis III en de Dongensebrug, en krijgt een oppervlakte van zo’n 8.500 m2.
Voordat het ontgraven van de zwaaikom begint , past de aannemer eerst de huidige in- en uitrit van de Dongenseweg aan. Dat is nodig omdat er veel grond verplaatst gaat worden. Vanaf 12 mei gaat men eerst de damwanden aanbrengen. Naar verwachting duren deze werkzaamheden tot augustus. Na de aanleg van de damwanden begint het grote graafwerk dat zes weken duurt en dat levert per dag ongeveer honderd vrachtwagens met grond op. De verankering van de damwanden vindt daarna plaats.

Om zoveel mogelijk hinder te voorkomen wordt er niet gewerkt tussen 19.00 en 07.00 uur en in de weekenden. Hinder kan plaats vinden omdat de damwanden via de openbare weg getransporteerd worden, en de weg afgesloten zal zijn. De Dongenseweg blijft bereikbaar door de aanleg van een tijdelijke weg.

Daarnaast begint in mei en juni ook de sloop van het oude landhoofd naast de Dongensebrug door middel van een sloopkraan geplaatst tussen het kanaal en de openbare weg.

Rijkswaterstaat werkt in dit project samen met gemeente Tilburg en provincie Noord-Brabant aan een beter bevaarbaar Wilhelminakanaal. Een breder en dieper kanaal leidt tot een duurzamer en beter bereikbaar Brabant over water. Na de verbreding kunnen grotere schepen (klasse IV-schepen) door het Wilhelminakanaal in Tilburg varen. Dit betekent minder vrachtverkeer op de weg, minder files en minder uitstoot van CO2 en fijnstof. De verruiming van het kanaal schept ook kansen voor de Brabantse economie. Veel bedrijven maken voor de aan- en afvoer van goederen steeds vaker gebruik van de Brabantse kanalen. In 2016 is het Wilhelminakanaal klaar voor klasse IV-schepen.

Geef een reactie