In het kader van groot onderhoud aan het Wilhelminakanaal wordt het gehele kanaal uitgebaggerd. De baggeraars zijn inmiddels in Tilburg aangekomen. Met de werkzaamheden wil Rijkswaterstaat de capaciteit van het kanaal vergroten. Ook de toekomstige verbreding van het kanaal valt onder de samenwerkingsovereenkomst tussen Tilburg en Rijkswaterstaat.
Bij de verbreding gaat het om het gedeelte vanaf de instroom van de Donge (ter hoogte van Vossenberg-West sluis II) tot aan de brug Dongenseweg. Het kanaal wordt hier zo’n 15 meter verbreed tot zo’n 40 meter. Daarnaast wordt het kanaal verdiept. Bij sluis III, ter hoogte van de Kruidenbuurt, komt er een nieuwe sluis bij. De oude historische sluis III blijft wel bestaan omdat het de enige bajonetsluis is in Nederland en gerekend wordt tot industrieel monument. Sluis II ter hoogte van de Reeshof verdwijnt. Daardoor zakt het waterpeil van het kanaal.
Het gedeelte van het Wilhelminakanaal tussen de Dongenseweg tot aan Loven wordt niet verbreed. Dit gedeelte wordt alleen dieper gebaggerd. De gemeente Tilburg gaat ook onderzoeken of de omgeving van het kanaal kan worden verbeterd met meer natuur, wat het ook aantrekkelijker maakt voor kleinschalige recreatie.
Over de verbreding van het Wilhelminakanaal ligt op dit moment en nog tot 7 oktober 2010 een bestemmingsplan ter inzage in de Stadswinkels Centrum en Reeshof. Eveneens is het bestemmingsplan digitaal ter inzage op de website van de gemeente Tilburg.
De kosten van de werkzaamheden worden voor het grootste deel (52 miljoen) gedragen door Rijkswaterstaat. De gemeente Tilburg en de Provincie Noord-Brabant betalen elk 9,8 miljoen euro.
Met behulp van de 3D-applicatie ‘Virtueel Tilburg’ is er een film ontwikkeld, die in beeld brengt hoe het Wilhelminakanaal er nu uitziet en hoe het er zal uitzien als de verbreding gerealiseerd is.
Recente reacties