Maandagmiddag, tijdens een informele bijeenkomst van raadsleden met de verbouwer van het station, Cepezed, werden de laatste ontwikkelingen bekend gemaakt rond het stallen van fietsen.
In januari hebben we de plannen rondom de verbouwing van het station beschreven, waaronder de tijdelijke stalling van fietsen bovenop het perron. De bewaakte stalling komt het dichts bij de ingang van het station en de onbewaakte op het postperron.
Deze situatie gaat echter niet tot begin 2016 duren, zoals eerder was gedacht, maar tot eind 2014. Dat komt doordat de verbouwing van het busstation Tilburion niet meer doorgaat. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om het tijdelijke busstation aan de noordzijde van het station aan te leggen. Dus niet op de tijdelijke locatie waarvoor eerst was gekozen.
De definitieve fietsenstalling, met de bewaakte stalling op de begane grond en de onbewaakte stalling boven, wordt daarom een jaar eerder gebouwd en moet dus sneller worden ontworpen. Deze stalling moet ruimte gaan bieden voor 2750 onbewaakte en 1950 bewaakte plaatsen aan de zuidkant van het spoor. Op een later moment komen daar nog eens zoveel stallingen bij aan de noordkant van het station. Vanwege gebrek aan ruimte mogen fietsen nog maar twee weken gestald worden. Na die twee weken hangen medewerkers van Diamant een label met een waarschuwing aan de fiets en krijgt de eigenaar nog twee dagen de tijd om de fiets op te halen. Daarna wordt de fiets opgehaald door het gemeentelijk fietsdepot AFAC, waar de fiets maximaal 13 weken bewaard wordt.
De discussie die tijdens de bijeenkomst ontstond tussen de projectleiders van Cepezed en raadsleden Paulus Oerlemans, Marc Vintges, beide van GroenLinks en Tine van de Weyer van PvdA, ging echter met name over de ruimte tussen de stallingen. Deze ruimte van 2,20 meter lijkt erg krap, maar volgens de ontwikkelaar is het goed te doen. Anderzijds, als de ruimte tussen de stallingen groter moet worden kunnen er minder fietsen worden gestald. De uitkomst van deze discussie was een opmerkelijke: de projectleiders van Cepezed gaan hun best doen om in Tilburg een proefopstelling neer te zetten, van stallingen, zodat raadsleden zelf kunnen uitproberen welke stallingsruimte het beste werkt.
Over deze nieuwe plannen zal de gemeenteraad nog een beslissing moeten gaan nemen.
1 reactie
Voeg die van jou toe →Nou zou je denken als fietser, er zijn toch meer steden waar ze met dit fenomeen fiets te maken hebben?
Hoe zou het daar geregeld zijn zou je denken? Of is dat een vreemde gedachte?
Waarom moeten we in Tilburg het wiel opnieuw uitvinden? Zou er geen goed voorbeeld elders zijn te vinden? Bijvoorbeeld in. ’s Hertogenbosch? Om maar een stad in de buurt te noemen?
Proefopstellingen, aardig vinding van een fabrikant? Er is expertise genoeg in den lande, van gebruikers uiteraard.