Quiet moet Marktplaats voor de arme worden

Quiet-500Een Marktplaats zonder geld. Zo wordt de Quiet Community omschreven, die voortvloeit uit de Quiet 500. Gisteren werd het nieuwe initiatief gepresenteerd tijdens een persconferentie in De Nwe Vorst.
Twee jaar geleden werd de Quiet 500 gelanceerd, een glossy waarin aandacht voor armoede werd gevraagd. De verkoop leverde ruim 50.000 euro op, die naar twee Tilburgse armoedeprojecten ging.

Twee miljonairs schaarden zich achter het initiatief en ontwikkelden samen met de mensen achter het blad een plan om armoede te verzachten: de Quiet Community. Hierin gaat geen geld om. Wel krijgen de leden hiervan producten en diensten aangeboden door andere leden, bedrijven, en particulieren.

Volgens projectleider Tom Pijnenburg gaat het om ‘mooie producten die worden weggegeven’. Hij gaf enkele voorbeelden. “Elke week mogen er twee mensen naar de sauna, ze kunnen een rondvaart maken door de Piushaven, ze krijgen vrijkaartjes voor Cinecitta en een aantal restaurants dekt een tafeltje voor de leden.” Verder is het de bedoeling dat de leden elkaar een steuntje in de rug geven. Voorbeeld: als de één gaat solliciteren, past de ander op de kinderen van de sollicitant.

Van rechtstreekse financiële ondersteuning is geen sprake; de beurzen blijven gesloten. In eerste instantie gaat het om cliënten van de Voedselbank die lid van de Quiet Community mogen worden. Zij kunnen een Quiet-pas aanvragen en hoeven geen verantwoording af te leggen. Voorzitter Ralf Embrechts van de Quiet: “We werken vanuit vertrouwen, dat hebben we geleerd van Pater Poels. We wíllen iemands administratie niet eens zien.”

Uiterlijk 1 februari gaat het experiment van start. Tot die tijd wordt op kleine schaal proefgedraaid. De eerste resultaten worden gepresenteerd in een nieuwe editie van de Quiet 500, die verschijnt op Wereldarmoededag 2016, over ongeveer een jaar. Embrechts: “Dit project is net ondernemen: het kan lukken, het kan mislukken.”

De ‎lancering ‎van ‎de ‎Quiet ‎500 ‎eind ‎2013 ‎was ‎een ‎tweetrapsraket. ‎Het ‎blad ‎is ‎na ‎publicatie ‎‎verstuurd met ‎een ‎begeleidende ‎brief‎ naar ‎alle ‎miljonairs‎ die ‎in ‎de ‎Quote ‎staan. Daarin stond: ‘Net als de andere 499 mensen die in de tegenhanger (de Quote 500) staan, ontvangt u van ons een exemplaar van het blad. Wij willen u hiermee uitdagen om met ons mee te denken om de armoedeproblematiek aan te pakken. We kiezen niet voor een ‘u-bent-rijk-en-wij-zijn-arm-en-dat-is-niet-eerlijk’-benadering, rijkdom is immers geen misdaad.’ Schrijver en initiatiefnemer A.H.J. Dautzenberg tijdens de presentatie gistermiddag: “Ik wilde de rijken niet pesten, maar prikkelen. Niet irriteren, maar enthousiasmeren. Er wordt al zoveel gepolariseerd in dit land.” De Quiet wilde daarom de vijfhonderd rijkste Nederlanders uitdagen om hun vaardigheden samen met het blad in te zetten om armoede te bestrijden.

Dirk Lips was één van de miljonairs die reageerden: “Toen ik het blad kreeg, was ik er eerst niet blij mee, want hoe was de Quiet aan mijn adres gekomen?” Aanvankelijk raakte hij de Quiet niet aan. “Armoede, dat was iets waar ik liever van wegbleef.” Toen hij na een paar maanden toch de glossy begon te lezen, vielen Lips een paar dingen op: “De mensen die in het blad werden geportretteerd, hebben pech gehad in hun leven, maar zijn niet zielig. Verder zijn ze niet geknakt.”

Lips wilde niet meteen de portemonnee trekken. “Ik vroeg me wel af of je een concept kon ontwikkelen waarmee je armoede draagbaarder maakt.” Het resultaat is dus de Quiet Community. Het afgelopen jaar heeft Lips samen met een andere miljonair, professionals en vrijwilligers dit ‎plan ‎‎verder‎ uitgewerkt ‎en ‎vertaald ‎naar ‎een ‎praktische‎ aanpak‎.

Geef een reactie