Sociaal meldpunt helpt Tilburgers met vragen en advies

Het sociaal meldpunt is het onafhankelijke ‘loket’ voor alle vragen en meldingen over de ondersteuning op het gebied van welzijn, zorg, wonen, werk en inkomen en jeugdhulp. Voor veel mensen is het ingewikkeld om de weg te vinden in het woud van regels, regelingen, ondersteuning en zorg. Het sociaal meldpunt is dan de vraagbaak, de ‘helpdesk’ voor alle vragen van Tilburgers over alle mogelijke ondersteuning op het vlak van gezondheid, financiën en welzijn. Maar ook voor een luisterend oor zijn Joyce en Hans van het meldpunt bereikbaar van 9.00 tot 17.00.

Joyce vertelt: “We zijn tijdens de Coronacrisis gewoon bereikbaar geweest en hebben ook contact gehouden met diverse organisaties. Grotendeels digitaal en via de telefoon, dat gaat prima. Meldingen die we ontvangen kunnen bijvoorbeeld gaan over situaties waarbij inwoners tegen zaken aanlopen, waarbij situaties kunnen verslechteren of vast dreigen te lopen. Zo ook over waar iemand terecht kan met zijn of haar hulpvraag en of hoe ontvangen diensten worden ervaren. Voor al dit soort vragen en meldingen is het meldpunt er voor alle inwoners van Tilburg. Het is prettig dat we ook korte lijnen hebben met de Meedenkers voor wanneer mensen ondersteuning kunnen gebruiken bij het in gang gaan zetten van hulpverlening.”

Het meldpunt biedt een luisterend oor. “Mensen bellen ons op, omdat ze het even niet weten”, geeft Hans aan. “Wij luisteren naar hun verhaal, stellen vragen en nemen hier echt de tijd voor. En dat vinden mensen al heel fijn. En deze verhalen en hun ervaringen schrijven we op, zodat we aan organisaties kunnen laten zien waar de verbeterpunten zijn. Zodat we samen ervoor kunnen zorgen dat de ondersteuning in Tilburg nog beter kan worden. Wij zijn een onafhankelijk organisatie, waar de mensen ook anoniem terecht kunnen.”

Het Sociaal meldpunt is op zoek naar de ervaringen en verhalen op het gebied van ondersteuning van WMO, Jeugdzorg en de Participatiewet.

Meer informatie over het Meldpunt staat op de Facebookpagina van het Sociaal meldpunt, facebook.com/sociaalmeldpunttilburg. Bellen kan via 013- 202 00 56 of 06-481 710 27. En mailen met  info@sociaalmeldpunttilburg.nl.

Beste medewerkers,

Hoe kunnen mensen die alleenstaand en alleenwonend zijn, geen P.C. hebben en door een herseninfarct AFASIE (=niet of moeilijk kunnen spreken en dus werkt ook een telefoon niet !) , geen vervoer hebben, naast verlammingen in hemelsnaam contact met jullie krijgen en houden ?
Wat doen jullie aan dat probleem? Hoe weten jullie überhaupt dat die personen bestaan en afhankelijk zijn ?

Ik ben gabriella van dijk. Geboren en getogen in Tilburg. Tilburgse ouders, Jos van dijk en mariavandijk van meerendonk. Zij hadden 15 kinderen, er zijn nog twee broers van mij inleven en een zus en ik, als jongste , 84. Zelf heb iktilburg verlaten in 1960, in verbant met een baan, maar Tilburg is mij altijd heel lief gebleven. Vandaar dat ik graag alles over het Tilburg van heden wil weten. We hadden een drankzaak in de nijverstraat. Ik beheerde 4 jaar een filiaal, daarna ben ik de verzorging ingegaan bij voornamelijk zwaar gehandicapte konden in het noorden van Nederland. We hadden een fijne familie. Hartelijke groet. Gabriella van dijk

Geef een reactie