Tilburgse bibliotheken helpen bij vragen over het digitaal regelen van overheidszaken

Voor hulp bij vragen over de digitale overheid zit er nu in elke bibliotheekvestiging in Tilburg een Informatiepunt Digitale Overheid. Bibliotheekmedewerkers zoeken naar de juiste informatie, denken mee of verwijzen mensen ‘warm’ door naar de juiste partner die kan helpen. De hulp is gratis, ook als je geen lid bent van de Bibliotheek.

Al jaren helpt de Bibliotheek mensen digitaal vaardiger te worden. Zo kan men in de Bibliotheek ook zelf beter leren omgaan met de computer. Bijvoorbeeld door het volgen van een computercursus. Of een bezoek te brengen aan een van de (digi) spreekuren.

“In een handomdraai had ik online mijn DigiD aangevraagd,” vertelt Carina. Een maand geleden stapte ze de Bibliotheek binnen. Ze had een DigiD nodig om een toeslag te wijzigen. Maar hoe ze dit online moest aanvragen, wist ze niet. Het Informatiepunt Digitale Overheid in de Bibliotheek hielp haar op weg. “Ik hield zelf de muis vast en er was iemand van het Informatiepunt die mij door alle stappen heen hielp. Het lukte en het was er nog gezellig ook.”

Moeite met zaken online regelen
Wanneer iemand veel tijd achter de computer doorbrengt, is het haast niet voor te stellen: in Nederland hebben zo’n vier miljoen mensen moeite om zaken online te regelen.  Met een beetje hulp helpt de Bibliotheek deze mensen op weg. En lukt het wél (samen) een DigiD aan te vragen. Online toeslagen te wijzigen. Of bijvoorbeeld informatie inzien of opvragen via de online omgeving van het UWV.     Carina: “Want als ik het kan, kunnen gullie het ook!”

Ik heb een vraag
Wie kan hulp gebruiken bij vragen over de digitale overheid? Of kent men iemand die gebaat is bij hulp? Kom langs bij het Informatiepunt Digitale Overheid. Het Informatiepunt Digitale Overheid is open tijdens service-uren in de Bibliotheek LocHal, Wagnerplein, Heyhoef, ’t Sant, Berkel-Enschot en Udenhout.

Meer info: www.bibliotheekmb.nl/informatiepunt.

Geef een reactie