De route van de F58, de snelfietsroute van Tilburg naar Breda, is vorige week vastgesteld door het college. Voor het traject door de Reeshof werden verschillende mogelijkheden nog onderzocht.
Uit onderzoek met Arriva, Wijkraad Reeshof, inwoners, ondernemers en gebruikers blijkt dat de vastgestelde route zoals hieronder vermeldt het meest veilig is voor de weggebruikers. De route loopt via de Reeshofdijk naar de Kasterenlaan, Campenhoefdreef, Oostburgstraat en het Schaijkpad en gaat via TSV Gudok de wijk uit.
Nu de route is vastgesteld kan het ontwerp gemaakt worden. Hierbij worden omwonenden betrokken. Na de zomervakantie krijgen bewoners aan de route een uitnodiging voor een inloopavond. Tijdens deze avond bespreekt de gemeente de route en vraagt om input van bewoners.
De snelfietsrouteroute van Tilburg naar Breda gaat over deels bestaande fietsroutes door Dorst en Gilze-Rijen, die slim met elkaar worden verbonden tot een doorlopend traject.
De snelfietsroute heeft vlak asfalt en weinig obstakels. Je krijgt als fietser zoveel mogelijk voorrang en hebt weinig hinder van ander verkeer. Het is straks haalbaar om in 58 minuten van hartje Tilburg naar het centrum van Breda te fietsen. De gemeente Tilburg investeert samen met andere Brabantse gemeenten en de provincie in snelfietsroutes. Steden en dorpen worden met elkaar verbonden, waardoor zij beter bereikbaar zijn per fiets.
Nadat het ontwerp klaar is volgt nog een technische uitwerking en een aanbesteding voor een aannemer. Naar verwachting kan in maart 2020 gestart worden met de eerste werkzaamheden. De hele snelfietsroute is eind 2020 gereed. Tilburg is straks het hart van 6 snelfietsroutes: naar Breda, Oosterhout, Waalwijk, Oisterwijk, Eindhoven en Den Bosch. Naar verwachting is het Brabantse snelfietsroutenetwerk in 2030 helemaal af.
4 reacties
Voeg die van jou toe →echt heel raar om een nieuw stuk fietspad aan te leggen langs de campenhoefdreef waar wat veiligheid betreft altijd veel auto’s rijden en vaak ook te hard!
waarom wordt er niet gekozen om (net als in andere gebieden) het bestaande fiefspad te gebruiken.
Kortom als je gebruik kunt maken van een bestaand pad dat aan alle eisen voldoet en zelfs veiliger is omdat daar geen gemotoriseerd verkeer aanwezig is
gebruik dit dan ook.
In dit geval is het fietspad in het reeshofpark toch ideaal om te gebruiken ligt parallel aan het aan te leggen pad is breed van asfalt en daar is verder geen verkeer en er hoeven dan ook minder bomen gekapt te worden.
Tilburg is zeker het hart van Brabant?
F261 heet toch de snelfietsroute Tilburg-Waalwijk.
Alle snelfietsroutes in Brabant dienen Tilburg als vertrekpunt te benoemen.
Zeer waarschijnlijk heeft de benoeming van het tracé Breda-Tilburg te maken met de participatie/ inbreng/ bemoeienis van de huidige “Breda University of Applied Sciences”, de voormalige NHTV.
Het moet overigens niet gekker worden met al die vertalingen.
De betreffende (master)studenten worden door hun lectoren/studiebegeleiders op het spoor gezet om Breda centraal te stellen?
Breda wil zich (inter)nationaal profileren?
Het Breda International Airport is al een begin (een grasbaan, niet eens geasfalteerd)!
Dat is gedaan omdat de mensen vlug Breda uit willen! Daar wil je wel weg! 🙂
Waarom heet deze fiets route “Breda – Tilburg” en niet TILBURG- Breda ??? Waarom moeten die “kakkers” meestal als eerste genoemd worden ?? Laat je toch niet zo “misbruiken” Tilburgers, zei onze nieuwe burgemeester niet we moeten TROTS op onze stad dus begin er maar aan om vooraan te willen staan !!