Vanaf juni 2013 is Brabant ook weer ’s nachts bereikbaar met de trein

Fotobron: RTV Arnhem Vanaf juni van dit jaar rijden er weer nachttreinen door Brabant tussen 2.00 en 4.00 ’s nachts. De commissie Leefbaarheid sprak zich deze morgen unaniem uit voor het voorstel van wethouder Roel Lauwerier. Het laten rijden van deze nachttreinen gaat de gemeenten Tilburg, Den Bosch, Breda, Eindhoven en Dordrecht elk € 72.800,- kosten tot en met eind 2015, de provincie Brabant draagt € 820.000,- bij. Eerder dan juni kan deze nachtelijke verbinding niet ingevoerd worden, omdat de NS enkele maanden tijd nodig heeft om die in de dienstregeling op te nemen.

De NS en het kabinet hadden eerder besloten om deze treindiensten af te schaffen, omdat deze niet rendabel zijn; de kosten zijn hoger dan de opbrengsten. Om een trein rendabel te laten rijden, moeten er minimaal 80 reizigers gebruik van maken. Tot nu toe maakten gemiddeld 30 à 40 mensen gebruik van deze lijnen.

PvdA-raadslid Tine van de Weyer stelde bovendien voor om extra reclame te maken voor het Nachtnet en aan te haken bij promotie-acties van onder andere Blokker en Kruidvat. Maar dat ging VVD-raadslid Jakob Borgesius weer wat te ver: “Dat moet de NS maar zelf doen.” Joost van Puijenbroek, Trots-raadslid, was blij dat Tilburg ook ’s nachts bereikbaar bleef en: “niet werd gedegradeerd tot een derderangs boerendorp. En dat voor maar 11 cent per inwoner van Tilburg.” Sjef Robben, CDA: “Ja maar als je het omrekent naar de bezettingsgraad van de nachttrein worden het wel hele dure treinkaartjes!” Ook werd er geopperd om aansluiting van het landelijke Nachtnet. Hierop reageerde Roel Lauwerier met: “’s Nachts reizen er meer mensen van Brabant naar de Randstad dan omgekeerd, maar over het landelijke Nachtnet beslist het kabinet.”

Geef een reactie