Cadeau voor gemeente Tilburg: bomen bij Vredelust en Wijkevoort

Foto: Paula Anguita

Schrikkeldag – 29 februari – wordt ook wel ‘Extradag’ genoemd: de dag waarop je iets extra’s doet voor anderen. Zo ook twee Tilburgse actiegroepen die zich respectievelijk bezighouden met het wel en wee rond villa Vredelust en het behoud van Wijkevoort.

Vredelust

Het is alweer bijna een jaar geleden dat de huidige eigenaren van villa Vredelust op het landgoed een 25-tal eeuwenoude bomen lieten kappen. En dat deze eigenaren wegkomen met een boete die lager ligt dan de opbrengst van het hout van die bomen, dat steekt. Althans, dat vindt initiatiefnemer en stadsimker Marcel Horck, die sindsdien al met dit dossier bezig is.

Radio 1 maakt opnames voor het programma Vroege Vogels – Foto: Paula Anguita

Daarom wilde hij op een positieve manier in actie komen en aandacht vragen voor de kwestie. Met een tiental vrijwilligers, gewapend met 100 jonge bomen en struikjes, onder andere: meidoorn, sleebes en roos; soorten met stekels – en grondboren, werd een ‘guerilla bomenplantdag’ georganiseerd langs de Pompstationweg. Dit is de beukenlaan waarlangs de eigenaren van villa Vredelust een parkeerplaats willen inrichten.

Wijkevoort

Foto: Paula Anguita

Ook in Wijkevoort werd even later een ‘guerilla plantdag’ gehouden. Langs de Aalstraatse Lei heeft de actiegroep voor het behoud van Wijkevoort, samen met een 30-tal bewoners ongeveer 100 knotwilgen geplant. Hiermee willen de bewoners letterlijk een grens trekken tegen de ‘verdozing’ van het gebied. Immers: gemeente Tilburg is nog steeds van plan om hier hele grote distributiebedrijven te laten landen.

Foto: Paula Anguita

Wijkevoort is al omstreeks 2013 als industriegebied aangewezen door de Provincie Brabant en met een besluit bevestigd door de gemeenteraad in maart 2018, vlak voor de verkiezingen in dezelfde maand.

Echter: uit betrouwbare bronnen bij de provincie – die niet met hun namen ‘in de publiciteit’ willen – wordt er inmiddels bij de Provincie toch anders gedacht over het gebied Wijkevoort als industriegebied. Vanuit dit voortschrijdend inzicht zal waarschijnlijk niemand het erg vinden als de gemeente Tilburg zich zou bedenken en het besluit om van Wijkevoort een industriegebied te maken, zou intrekken.

Beste Anonieme schrijver!
Dat Joop zich misschien niet helemaal volgens de ‘spelregels’ heeft uitgedrukt maar zeker een hard voor groen heeft is wel duidelijk! En dat deze groene actie en signaal was is ook heel duidelijk!
En dat het wel duidelijk is dat de nut en noodzaak van weer een nieuw industrieterrein niet bewezen is is wel duidelijk aan de 4.000 handtekeningen die tegen industrie zijn in Brabants Landschap zijn opgehaald, en in de ‘omgevingsdialogen’ die nu lopen.
Die 80 ha aan asfalt en beton leiden tot weer een hitte eiland.
18.500 verkeersbewegingen erbij per etmaal.
De biodiversiteit en beschermde diersoorten die daar leven zullen ook verdwijnen.
Zal Tilburg hiermee de klimaatdoelstellingen gaan halen? En wie wordt hier gezond en gelukkig van?
Dit was maar een klein betoog als je goed van de feiten op de hoogte wil zijn hou dan beide partijen in de gaten de gemeente Tilburg (waarvan de oppositie tegen deze plannen zijn) en Reeshof aan zet
voor Wijkevoort. Zie hieronder 1. Reactie op de ‘omgevingsdialoog’.
Vriendelijke groeten aan de anonieme en Joop!
Helene Felix.

Reactie nav de omgevingsdialoog (?) 2e sessie.

Sorry, maar die ambtenaren geven bij elke vraag aan dat ze het nog niet weten, dat het afhangt van verdere besluiten, van medewerking van bedrijven, van nadere berekeningen, van interesse bedrijven, en dat de milieu-effecten wel toenemen en de natuur wordt aangetast, maar dat het “binnen wettelijke normen blijft”!

Corona bleef ook niet binnen wettelijke normen, de inzet van de maatschappij bleef niet binnen wettelijke normen, en we hebben hier een bestuur en een ambtelijk apparaat dat gewoonweg als makke lammeren ons naar de rand van de afgrond leiden?

“Niet zo dramatisch? Ah wel, wat hebben we al gehad, vogelgriep, Q koorts, varkenspest, gekke koeienziekte, vervuiling in het grondwater, doorslaan nitraat en fosfaat, kappotte bodem, snel stijgende temperaturen, nog nooit zoveel droogte als de laatste jaren, 60% reductie van insecten in 15 jaar, nederland slechte jongetje in de klas in de EU op vlak van biodiversiteit, en daarna corona, daar ontstaan en het meest heftig waar de cocktail van omgevingsinvloeden klaarblijkelijk het groot is: Tilburg en omgeving.

Als we dit niet tegenhouden als maatschappij, ook voor onze familie en eventuele kinderen, dan moeten we ons voor de rest van ons leven stil gaan houden over bezorgdheid over klimaat en natuur, inclusief de amazone. Want dan zijn we niet meer geloofwaardig.

Conclusie van eerste dialoog sessie: Er is geen nut en noodzaak

Conclusie van deze sessie: er is veel ongerustheid over aantasting van onze gezondheid en de natuur. En de gezondheidsorganisatie GGD is nog niet eens betrokken geweest ..

Daarnaast: de bedrijven waren niet aanwezig in deze sessie, de wethouder ook niet. Wat zegt dat over hun aandacht voor de milieu-effecten? Kijk niet wat mensen (en bedrijven en wethouders) zeggen, kijk wat ze doen.
Fijne dag

Leo Peters, RaZIjkevoort

Inmiddels zijn de geplaatste Boompjes van de aktie voerinde verwijderd en is het signaal dus gegeven aan de Bredaseweg dat er meer GROEN mag komen <<< Blijft over de reprimade van een mijn onbekende Figuur die in nachtelijk betoog wat Huiswerk achter liet . Hoeft niet voor mij .

Beste Joop,

Die HOOFDLETTERS zijn uiteraard al heel onaantrekkelijk maar de inhoud van je betoog misschien nog wel minder. Waarom? Omdat het ongelooflijk onsamenhangend is, wat ongetwijfeld het gevoel bij je heeft versterkt jezelf te moeten overschreeuwen. Ik weet niet precies wat je beklag is maar ik vermoed dat het te maken heeft met een gebrek aan groen in de stad? Nou, ik ben een hele groene jongen dus juich meer groen absoluut toe, maar ik leg toch andere verbanden.

Om te beginnen zou ik willen betogen dat Tilburg per saldo best een groene stad is. De vele natuurgebieden direct grenzend aan – maar ook iets verder van de stad, maar ook stadsdelen zoals Noord en West of wijken als De Blaak en Berkel-Enschot zijn bijzonder groen. Met andere woorden tel je zegeningen. Ik realiseer me tegelijkertijd dat we het hier wel over een stad hebben en niet Biest-Houtakker. Of Riel, Hulten of De Moer. Kies maar iets leuks. Je roept in kapitalen ‘beton’ en ‘asfalt’ maar zonder die elementen ook geen stad. De klaagzang gaat verder over snelwegen maar die worden helemaal niet door gemeenten aangelegd en laat die gebrekkige aanwezigheid van dat type weg nou net een handicap voor Tilburg zijn! Misschien dat je elke hoofdweg een snelweg noemt, op bepaalde plekken zijn ze gewoon essentieel. De infrastructuur in Tilburg is zeker niet buitensporig vergeleken met andere vergelijkbare steden in Nederland.

Ik raak misschien nog wel heet meest in de war van je verwijzing naar bedrijven die naar de randen van de stad zouden kruipen waarbij de AaBe als ‘rand’ wordt gezien (semantische discussie misschien?). Overigens, ik bestrijd dat het hier gaat om verplaatsingen maar dat het eerder gaat om uitbreidingen. De suggestie dat winkels zijn verhuisd vanuit de binnenstad strookt niet met de werkelijkheid in ieder geval. Maar goed, hoe verhoudt deze ontwikkeling zich tot het gebrekkige groen in de stad? Er is geen groen opgeofferd in dit geval.

De Oude Stad is waar het vooral mis gaat wanneer het groen betreft. Dit gebied binnen de Ringbanen is bijzonder ‘grijs’, maar dat kan de gemeente niet direct verweten worden. Het is de structuur van de stad bestaande uit oude arbeiderswijken met smalle straten en laagbouw (kleine huisjes met volgebouwde ’tuintjes’) dat weinig ruimte laat voor groen. Er is te weinig plek voor bomen in de straten en de bewoners zelf gooien al het groen hun tuin uit omdat ze blaadjes maar gedoe vinden of omdat ze een ‘outdoor’ huiskamer willen hebben waarin lekker naar voetbalwedstrijden kan worden gekeken terwijl de BBQ aanstaat. Daar zit het probleem! Ironisch genoeg zou je vooral meer van dat ‘beton’ moeten willen hebben omdat daarmee die stedelijke vernieuwing en met name VERDICHTING (ik gebruik ook even hoofdletters omdat dit zo cruciaal is) kan worden gerealiseerd. Verdichting betekent stapelen en stapelen betekent meer ruimte voor GROEN! En als bonus worden daardoor alternatieve vervoersmiddelen voor de auto ook nog eens realistischer.

Kies je targets zorgvuldig Joop!

GOEDE aktie van die BOOM GUERILLA, s en broodnodig gezien de grote BETON en ASFALT plek dat TILBURG voorsteld . TB heeft nog niets geleerd < gezien de afbouwende TEXTIEL en Wolstoffen industrie vorige EEUW . Het werd opgevangen door DISTRIBUTIE plekken en snelwegen aan teleggen om zo HART van BRABANT te zijn . Het aanleggen hiervan was overigens over de landgoederen van diezelfde FABRIKANTEN . Inmiddels zijn ook allerlei anderen Transport mogelijkheden in VARIABILITEIT vriendelijker zoals SPOOR en WATER . Laten we daar eens vanuit gaan en niet blijven vast–houden aan het Transport per AUTO . ALLE bedrijven kruipen inmiddels ook naar de RANDEN van de stad zie bv AABE –fabriek Winkelcomplex . Dat beetje groen daar mag gerust verstevigd worden <<<<

Geef een reactie