Citymarketing: 1+1=13

Tilburg wil meer bedrijven en bezoekers naar de stad trekken door bekend te worden als de stad van de Sociale vernieuwing (Social Innovation, slimmer organiseren voor een veranderende wereld). Bezoekers en studenten moeten verleid worden om naar Tilburg te komen voor het dwaalgebied (Binnenstad tussen de Heuvelstraat en de Spoorlaan), voor festivals als Incubate, Playgrounds en Mundial, voor de Spoorzone, museum De Pont, het Textielmuseum, voor 013, het bijzondere cultuuraanbod en niet in de laatste plaats: om de absurdistische humor. Om de economie van Tilburg te verbeteren moet citymarketing meer nieuwe bewoners uit de sterkere middenklasse aantrekken.

Tilburg moet bekend worden als experimenteel, humoristisch, tegendraads, daadkrachtig, rauw en sociaal. Een stad waar nieuwe initiatieven de ruimte krijgen en waar dingen mogen mislukken, een stad die een tikje absurdistisch is en die op een positieve manier dwars is met makers en doeners vol initiatief, een stad die nooit af is maar wel zorgzaam en met oog voor de zwakkeren.

Volgens het citymarketingplan voor de komende jaren hoopt het gemeentebestuur dat de bewoners trots zijn op hun stad en dat uitdragen via social media, zodat er een positieve buzz over Tilburg ontstaat. Daarin zit de opdracht die de nieuw op te richten stichting voor citymarketing meekrijgt: alleen zelf initiatief nemen als dat past bij het merk Tilburg (experimenteel, humoristisch, tegendraads, daadkrachtig, rauw, sociaal) én als er kans is op nationale of zelfs internationale media-aandacht. Verder moet de stichting vooral andere initiatiefnemers in de stad faciliteren bij hun marketing.

Een initiatief dat de nieuwe stichting op zich zou kunnen nemen is om een landelijk scorende aandachtstrekker naar Tilburg te halen. Veel steden investeren tonnen of zelfs miljoenen om evenementen als de Olympische Spelen, de Tour de France of het Glazen Huis te mogen organiseren om daarmee veel media-aandacht te krijgen. Voor Tilburg moet een dergelijk evenement wel bij het merk Tilburg passen en genoeg draagvlak kunnen krijgen onder de Tilburgers. Het college denkt dat The Passion hiervoor in aanmerking zou kunnen komen, mits er een Tilburgse draai aan kan worden gegeven. Het Glazen Huis had gepast bij Tilburg als studentenstad, als we een van de eersten waren geweest. Dan had het gepast vanwege het vernieuwende en experimentele imago dat het destijds had, maar inmiddels al niet meer heeft.

In 2015 wordt The Passion in Ommen uitgevoerd, waarin het Bijbelse verhaal van de kruisiging van Jezus Christus op een moderne wijze wordt verteld.

De commissie Vestigingsklimaat mocht maandagavond 27 oktober haar mening geven over het strategische plan voor citymarketing, dat wethouder Erik de Ridder naar de raad heeft gestuurd. Raadsleden van de PvdA, Voor Tilburg, GroenLinks en LST hadden moeite met het prijskaartje: 4,7 miljoen voor de komende vier jaar, inclusief een directeur en drie (part-time) medewerkers. Paulus Oerlemans (GroenLinks) miste ‘groen’ en ‘cultuur’ in het plan en wilde weten met welke resultaten hij de wethouder ‘om de oren mocht slaan’.  Joost Möller (VVD) was daarentegen erg lovend over het plan en was blij dat er geen ‘sprookjesbos’ en ‘dansende maillots’ in het plan stonden, waarmee hij de punten van Paulus Oerlemans kwalificeerde. Wel wilde hij, net als Paulus Oerlemans, duidelijkere doelen om het resultaat te kunnen meten.

Rein Valk (CDA) en Peter van Gool (D66) missen de sport in het citymarketing-plan. Van Gool: “Sport is iets wat door veel mensen gezien wordt maar ik zie het niet terug in dit plan. The Passion, ik kan het me voorstellen gezien de achtergrond van de wethouder, maar ik vind het toch wel lachwekkend en zo vernieuwend vind ik The Passion nou ook weer niet…”

Als zo meteen het nieuwe NS Station Tilburg CS klaar is daar een mooie foto van maken, als slogan “Tilburg Centraal” en klaar.

PS
Ik hoef voor dit idee geen 4,7 mln te hebben.
Werkelijke promotiekosten in mindering en de rest naar het sociaal fonds voor bestrijding van armoede, WMO mantelzorgen jeugdzorg.

WAANZIN EEN KOMPLETE WAANZIN KARAVAAN

Wederom wordt er, voor de zoveelste keer met ons zuur verdiende belasting geld een duur betaalde stichting opgetuigt.

Jaar na Jaar na Jaar na Jaar, pfffff ….. Joris drie pinter drie glazen melk per dag, ……alles wat je ziet in de Indesit….Randstad Uitzendbureau…..Dit is AVRO’s weekend kwis

Hoe simpel kan het zijn….en hoe moeilijk mag het wezen.

Top-Down of Bottum-Up……dat het Tilburg al jaren geld mag kosten is wel duidelijk. En wat leverd het nu allemaal op..???

VERTEL HET ME BEMINDE GELOVIGEN …GEEF ME DE PASSION…EN IK ZAL GEZOND WORDEN … MISSCHIEN BEKEER IK ME DAN WEL…..

AMEN

Voor Tilburg moet een dergelijk evenement wel bij het merk Tilburg passen en genoeg draagvlak kunnen krijgen onder de Tilburgers.

Draagkracht creer je door Tilburgers te betrekken en faciliteren bij het maken van een plan en de uitvoering daarbij. Achteraf draagkracht proberen te krijgen, loopt meestal uit op een fiasco. Daar kennen we in Tilburg al enkele voorbeelden van.

De hamvraag is natuurlijk; zitten we te wachten op het merk Tilburg? Of willen we gewoon een fijne stad om te leven?

Weer een wagonlading bla-bla en weer van een bureaucratische organisatie tegen beter in. 4.700.000 euro om deze opportunistische humbug in te gaan vullen. Citymarketingplan met als insteek “social innovation”, de stad van de sociale vernieuwing?

Het merk Tilburg met als karakter experimenteel, humoristisch, tegendraads, daadkrachtig, rauw en sociaal. En dit gepalaver moet nationaal en internationaal voor het voetlicht worden gebracht. Tilburg the place to be! De voorbeelden als The Passion, de Olympische Spelen, de Tour de France, het Glazen Huis worden als extra legitimatie gebruikt of als referentie met initiatieven van andere steden.

Raadsleden infiltreren het plan met groen, cultuur en sport. Ik ben onder de indruk. Het Papendal van het Zuiden is inmiddels als echt beeldmerk vergeten en aldaar is alles gezet op goed wonen al dan niet met een Super XL. Met dit soort plannen schaam ik me voor Tilburg, terwijl ik als Tilburger me niet schaam voor de stad en haar inwoners. Ik durf te wedden dat de directeur van de Stichting en de part-time medewerkers weer van elders gaan komen. Natuurlijk aangetrokken door het beeldmerk, maar ik de eerder het geld! Tilburg “oat moan”!

Geef een reactie