Port-Liner bouwt Electro-mammoets van de binnenvaart: Primeur voor Tilburg

Het Nederlandse bedrijf Port-Liner ontvangt 7 miljoen euro subsidie van de EU voor de ontwikkeling van 11 volledig elektrisch aangedreven binnenvaart-schepen voor de vaart tussen Nederland en België. De schepen worden gebouwd door Asto Shipyard.  De bedoeling is dat het eerste schip in augustus 2018 zal gaan varen.

Tilburg heeft de primeur want het Tilburgse logistiek bedrijf GVT Group van Wil Versteijnen zet deze ‘Elektro-mammoets van de binnenvaart’ in op het traject tussen bedrijventerrein Vossenberg-West en de Rotterdamse haven.

Tussen Tilburg en Moerdijk kan het schip niet maximaal beladen worden. Directeur Ton van Meegen van Port-Liner legt uit: “Vanwege de beperkte hoogtes door bruggen en viaducten over het Wilhelminakanaal kunnen op de schepen tussen Tilburg en Moerdijk maar twee lagen containers in plaats van drie. Dan gaat het om 112 containers.”

In het Belgische blad ‘De Tijd’ zegt van Meegen: “Logistiek dienstverlener GVT Group of Logistics, onder leiding van Wil Versteijnen, gaat voor de lange termijn de vijf kleine schepen huren die gaan varen vanaf de Barge Terminal Tilburg op bedrijventerrein Vossenberg West II. Met de inzet van deze ‘zero emissie-schepen’ zal deze binnenvaarthaven de eerste volledig ‘groene terminal’ zal zijn.” Zero emissie wil zeggen dat er geheel geen CO-2 uitstoot is.

Het ontwerp voor de elektrische binnenvaartschepen is van Frank Laupman van het Gelderse bedrijf Omega Architects, dat vooral bekend staat om zijn luxueuze jachten.

De kleinere schepen hebben een accu ter grootte van een container en kunnen daarmee 15 uur varen. De grote schepen van 110 meter lang en 11,4 meter breed kunnen 270 containers aan boord nemen en kunnen met vier container-batterijen zeker 35 uur varen.

Bij aankomst op de containerterminal kunnen de ‘batterijcontainers’ omgewisseld worden of worden opgeladen. Dat laatste duurt vier uur.

Er worden in totaal vijf binnenvaartschepen gebouwd van 52 meter lang en zes binnenvaartschepen van 110 meter lang. De kleinere gaan ingezet worden tussen Budel (aan de Belgisch-Nederlandse grens) en de Antwerpse haven en de grotere tussen de havens van Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen en Duisburg. Alle schepen zijn al verhuurd aan grote verladers, logistiek dienstverleners en grote containerrederijen.

De kleine schepen zijn geschikt om op alle Kempense kanalen in België te varen. Deze kunnen 15 uur varen op een E-powerbox ter grootte van een 20 voet ISO-container. Omdat elektromotoren geen machinekamer nodig hebben, is de laadruimte 8% groter dan die van vergelijkbare schepen.

De schepen hebben Lloyd’s-certificering en voldoen aan de ADN-eisen. De schepen zijn ook voorbereid op onbemand varen. (Bron: Maritiem Nieuws)

Geef een reactie