Vanaf 1 april 2017 – of als deze datum niet gehaald wordt: zo snel mogelijk – krijgt de regio Hart van Brabant één crisisdienst die dag en nacht bereikbaar zal zijn voor mensen in nood. Het kan bijvoorbeeld gaan om mishandeling, huiselijke geweld of psychische nood.
Burgers bellen bij crisis het nummer van Veilig Thuis (0800-2000), 112 of de huisartsenpost.
De medewerker van de Crisisdienst beoordeelt de crisis telefonisch en als het nodig is geeft hij of zij deze door aan de medewerkers die naar de crisissituatie toegaan, het CIT (Crisis Interventie Team). Dit team bestaat uit medewerkers van GGZ Breburg, Kompaan en de Bocht, Amarantgroep, Veilig Thuis, Jeugdbescherming Brabant (Spoedeisende Zorg) en Crisisdienst Buiten Kantooruren (CBK) en moet binnen twee uur ter plaatse zijn.
De medewerkers van het Crisis Interventie Team zijn vaste medewerkers die samen alle deskundigheid hebben. Zij brengen de crisis tot rust en leiden de mensen die dat nodig hebben toe naar passende opvang. Dit kan zijn in het eigen netwerk, reguliere zorg, crisiszorg bij één van de deelnemende partners of een traject bij Veilig Thuis of Jeugdbescherming Brabant. Hierbij geldt het adagium: ‘Wie de bal toegespeeld krijgt, neemt deze aan’.
Deze nieuwe, centrale crisisdienst is een samenwerking van meerdere organisaties, die tot nu toe elk op zichzelf al wel een dienst voor noodsituaties hebben. Maar door de versnippering van organisaties en deskundigheid en met elk een ander telefoonnummer, geeft dit de nodige problemen, waardoor mensen vaak niet de passende hulp krijgen die zij nodig hebben. De nieuwe samenwerking in één ‘Crisiszorg Hart van Brabant’ moet aan deze problemen een einde maken.
De samenwerkende organisaties in de Crisisdienst zijn: SJS (Samenwerkende Jeugdzorgaanbieders), GGZ Breburg, Kompaan en de Bocht, Amarantgroep, Veilig Thuis, Jeugdbescherming Brabant (Spoedeisende Zorg), Zorgbelang en gemeente Tilburg.
Vanaf 1 april gaat de crisiszorg van start voor jeugdigen en volwassenen die te maken hebben met huiselijk geweld of die een beroep kunnen doen op zorg voor licht verstandelijk beperkten of mensen met een psychische stoornis die niet in zorg zijn. Het crisisteam is in staat om bij een crisisvraag een integraal en passend hulpverleningsaanbod aan te bieden, dat zowel 24 uurs ambulante crisishulp als verblijf betreft.
Hiermee komt er ook voor professionals één loket en meldkamer voor toegang tot spoedzorg en crisisinterventies. Dit maakt een snelle inzet van ambulante spoedhulp mogelijk, waardoor zoveel mogelijk mensen in de thuissituatie worden geholpen. Door samen te werken verwachten de organisaties dat meer cliënten in één keer op de juiste plaats terecht komen en beter geholpen worden. Voor professionals is het dan meteen ook duidelijker waar ze bij een crisis moeten zijn.