Sociaal meldpunt ter ziele. Meedenkers gaan door.

Aan het einde van 2021 valt het doek voor het Sociaal Meldpunt Tilburg. Het Sociaal Meldpunt ging op 1 januari 2020 van start en heeft twee jaar bestaan. Het diende als een onafhankelijke plek voor iedereen in Tilburg met vragen, meldingen of klachten over de ondersteuning op het gebied van welzijn, zorg, wonen, werk & inkomen en jeugdhulp. Tegelijkertijd verzamelden de medewerkers van het Sociaal Meldpunt de vragen, meldingen en klachten, om duidelijk te krijgen waar problemen zich voordoen. Met dit inzicht kan beleid worden verbeterd. Het Sociaal Meldpunt werd uitgevoerd door Zorgbelang.

Meedenkers, contactinformatie.

Meedenkers
Tilburgers die in de knel komen door instanties – Werk & Inkomen, De Toegang, UWV of zorginstellingen – kunnen wél nog steeds hulp en ondersteuning krijgen. Want in dezelfde periode is ContourdeTwern aan de Spoorlaan begonnen met de ‘Meedenkers’, dat eveneens nu twee jaar bestaat.

Deze ‘Meedenkers’ kunnen op tal van manieren helpen. Bijvoorbeeld bij het praktische of administratieve klussen, of bij het scheppen van overzicht in de problemen waar mensen tegenaan lopen. Ook kunnen meedenkers meegaan naar een gesprek bij het UWV, Werk & Inkomen of zorgaanbieder of helpen zoeken naar een deskundige. Net wat er nodig is om iemand persoonlijk helpt om verder te komen.

Eén loket
Door het Tilburgse onderzoeksinstituut het PON & Telos is gekeken naar de resultaten van het Sociaal Meldpunt en de onderzoekers adviseren om het Sociaal Meldpunt samen te voegen met de Meedenkers. Zodat er één loket is dat goed door Tilburgers gevonden wordt. De Sociale Raad Tilburg is het hiermee niet eens, omdat zij van mening is dat ContourdeTwern niet onafhankelijk is. Het Tilburgse College van Burgemeester en Wethouders is het daar weer niet mee eens.

Het belangrijkste verschil tussen de Meedenkers en het Sociaal Meldpunt is, dat de Meedenkers ook praktische en concrete hulp bieden, terwijl het Sociaal Meldpunt geen mogelijkheid heeft om deze hulp te bieden. Ook is gekeken of de Coronapandemie van invloed is geweest, maar dat lijkt niet het geval. Gebleken is dat Tilburgers ook tijdens de coronatijd de Meedenkers evengoed wisten te vinden per telefoon of e-mail.

Ombudsman
Net als elke andere gemeente heeft Tilburg ook de plicht om een Gemeentelijke ‘Ombudsman’ te hebben, óf om aangesloten te zijn bij de Nationale Ombudsman. De Ombudsman heeft als functie om burgers te helpen als ze in de knel komen door toedoen van de overheid. En vooral als de overheid fouten maakt in procedures.

Maar mensen die hulp nodig hebben, gaan veel liever naar iemand in de eigen omgeving of woonplaats, dan naar een landelijke instantie. En hulp is niet altijd nodig vanwege fouten in procedures, maar vaak omdat regels en wetten zo vreselijk ingewikkeld zijn, dat het voor veel mensen te moeilijk is om zelf uit te zoeken.

De gemeenteraad van Tilburg heeft op maandag 13 december 2021 besloten dat gemeente Tilburg moet onderzoeken of een eigen Ombudsman nut heeft. Hiermee stemde bijna de gehele raad in, op een voorstel van de VVD. Alleen de SP stemde tegen.

Sociaal Meldpunt Tilburg, voor alle vragen bereikbaar

Geef een reactie