Dwaalsporen in binnenstad

Gastbijdrage van Hans Rube, binnenstadsbewoner en kandidaat raadslid PvdA.

In de volgende raadsperiode moet dringend een onafhankelijk onderzoek worden gedaan naar de verkeersstromen in het centrum van Tilburg. Dat is nodig om het sluipverkeer en de hard rijdende ‘gekken’ uit de straatjes van het dwaalgebied te weren, maar ook om een objectief beeld te krijgen van wat alle bewoners van het gebied nu werkelijk willen met hun woonomgeving.

Afgelopen week pretendeerde een ‘Dwaalgroep’ de oplossing van een ‘meerderheid’ van de binnenstadsbewoners te presenteren voor het verkeersprobleem hartje centrum. (Brabants Dagblad 7 maart JL)

Wie die Dwaalgroep in Tilburg centrum vertegenwoordigt is voor het overgrote deel van de binnenstadsbewoners, zeker voor hen die wonen en werken in de zijstraten, tot op de dag van vandaag een raadsel. De club heeft tijden geleden een bijeenkomst belegd, waarvoor slechts een beperkt aantal mensen die in de binnenstad wonen een uitnodiging ontving.

Veel Tilburgers die ook in het centrum wonen, of al tientalen jaren een bedrijf runnen, maar die niet in de Willem II-straat, Tuinstraat, Stationsstraat of Nieuwlandstraat wonen, waren niet welkom. Zij ontvingen in elk geval geen directe uitnodiging voor die bijeenkomst. Toch waren enkelen van hen zo ‘brutaal’ naar die uitgelekte vergadering in de Spoorzone te gaan omdat ze daar hun visie met anderen wilden delen. Anderen stuurden per mail uitgewerkte eigen plannen met tekening naar de Dwaalgroep, alternatieven om het verkeer uit de dwaalstraten te weren.

Niet genode gasten kregen ter plaatse op de vergadering geen van allen het woord, ook al zaten ze minutenlang met hun hand in de lucht. De gemailde voorstellen zijn nimmer in behandeling genomen, noch kregen de indieners een antwoord op hun mail van de secretaris van deze zelfbenoemde vertegenwoordigers van het Dwaalcentrum.

Het gehele centrum wil af van de maniakken die door ons gebied racen. Sommige bewoners willen straten afsluiten, anderen kiezen oplossingen zoals het opheffen van een stukje eenrichtingsverkeer op de Spoorlaan richting Hart van Brabantlaan. Een idee is ook om het indraaien van de Nieuwlandstraat vanaf de Tuinstraat onmogelijk te maken. Zoals het ooit was. Doorkruisen van het centrum was destijds nooit aan de orde. Het gebeurde niet ‘voor de Cityring’.

De zelfbenoemde Dwaalgroep wekt de indruk, bij alle centrumbewoners die nog nooit hebben mogen meepraten van deze club, naar alternatieven niet te willen luisteren omdat andere oplossingen eenvoudigweg niet in de kraam van de Dwaalclubleden te pas komen. Zij bepalen tot op heden de agenda en sluiten de ‘gewone’ bewoners van het stadshart uit van de discussie.

Het afsluiten van de Nieuwlandstraat en het radiopleintje is voor deze Dwaalgroep-elite de enige optie, al vanaf het begin. Daarmee kan deze selecte groep centrumbewoners namelijk zelf gewoon blijven doen wat zij wil, bij elke andere optie krijgen ook zij een mobiliteitsprobleem om op te lossen.

Kortom: het nieuwe Tilburgse stadsbestuur moet zelf degelijk bij alle centrumbewoners, zonder onderscheid, onderzoeken wat zij gezamenlijk en in echte meerderheid als beste oplossing zien voor een veilige verkeersafwikkeling. Niet alleen een paar ondernemers die hard roepen, gesteund door een enkele goed geschoolde, kapitaalkrachtige binnenstadsbewoners kunnen voor ons allemaal samen gaan bepalen hoe onze woon- en werkomgeving er in de toekomst uit moet zien. En misschien dat het afsluiten van het radiopleintje er dan inderdaad als beste uitrolt, maar dan is het wel een besluit dat door een echte meerderheid van de binnenstadsbewoners gedragen wordt.

laatste reactie : << HET SNEEUT weer eens in Tb en ook in het zg Dwaalgebied waar alle kruisingen van paden en roltrappen geblokkeerd staan met Politieke Straat-venters en commerciele blikjes slijters …… Las ergens BD waarschijnlijk dat PVDA eventueel het Rode /roodgekleurde Fietspad van weleer zou willen herstellen . Maar dat werd toch voorgesteld door ons aller ROEL v/d PSP nu Groen Linkx …. Maar in ieder geval hakken van groen en tegelijk ver her planten kan heel lang zijn GROEN DAK behouden ; behalve op Natuurmuseum lokatie daar lag het al …… Daarvoor was het ook een MUSEUM en VVV in een pand ………

volgende Week end weer IJSBEREN op het PAD Berend ;zorg voor voldoende ZOUT voor binnenstadsbewoner en alvast de JODIUM PIL erbij net als onze Zuiderburen …… Voor het GEVAL dat Poetin ook gek doet ………..

Heel degelijk onderbouwd stuk van een echte Binnenstadsbewoner ; dus daarmee ook een echt Ervaringsdeskundige < Wat natuurlijk een meerwaarde vertegenwoordigd lijkt me .

Wat aantekeningen erbij; sinds het aangelegde TOF Fietspad van de vorige Eeuw niet meer zo ROOD is en op teveel plekken synchroon loopt met een n baan voor het Snelle verkeer is het niet rustiger geworden op deze Oost –west fietsroute ; en vooral onduidelijker . Zie situatie rondom Vreede Plein of je die Nu noordelijk of iets HudsonBay doorkruist het is heel onduidelijk en gevaarlijker geworden . Inmiddels gaat de Fietsbeweging wat noordelijker door Telegraaf en Post straat en via Fabriekstraat langs de zg 2e Vijfsprong richting Bomenbuurt . Maar ook op deze 2e Vijfsprong is het uitkijken om niet geschept te worden van achter << door voorbijracende Twee bikers . Op een uitermate smal trotoir van amper 4 dm breed komend uit West liggen vaak Voetgangers ten Gronde of mensen die Niet goed te been zijn . Mij is het ook al meermaals overkomen ;geschept rechts achter door een Snelle biker komend rechtsachter die de bocht te kort nam …. Het is natuurlijk vreemd dat in een toegangkelijk Dwaal gebied je naast Motorvoertuigen ook door Snelle Bikers afgesneden wordt ……. Het zg Sterren Fietspad van weleer is hier heel onduidelijk in …..

Geef een reactie