Inspraak voor burgers nog niet georganiseerd voor ontwikkeling Loven en Zwaluwenbunders

Binnen tien jaar is Tilburg één van de belangrijkste knooppunten voor het vervoer van goederen die van Rotterdam naar Europese landen ten zuiden en oosten moeten, en omgekeerd.

Het gaat hier om een overkoepelend plan van aanpak, dat het gevolg is van een nationaal plan. Meerdere steden en vier provincies zijn erbij betrokken, waaronder Tilburg en de Provincie Brabant. Elk van de betrokken gemeenten moet een plan van aanpak leveren voor het eigen gebied, zodat het aansluit op het nationale plan. Het ministerie van Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is kartrekker hierin. Het plan heeft de naam ‘MIRT Goederencorridors’ meegekregen.

Tilburg heeft hiervoor nog geen geld gereserveerd op de begroting van 2019, maar in de loop van komend jaar zal de gemeente toch een bedrag moeten vrijmaken. Hoeveel dat gaat zijn is nu nog onbekend. Tot nu toe bestaat de bijdrage van Tilburg uit het uitvoeren van de opdrachten van het ministerie en de provincie, waarbij met name de acties in beeld zijn die betrekking hebben op het openbaar gebied en infrastructuur.

Lees ook: 

Tilburgers worden pas betrokken bij de plannen als het over de concrete uitvoering gaat. En wat dat betreft alleen over de diverse deelplannen, maar niet over het geheel. Voor het Tilburgse bedrijfsleven wordt een ‘knooppunt overlegtafel’ georganiseerd. Hoe de burgers van Tilburg betrokken gaan worden is nog niet uitgewerkt. Tot nu toe is dat nog niet meer dan het gebruikelijke en wettelijk verplichte, zoals bij wijzigingen van bestemmingsplannen en het aanvragen en verlenen van omgevingsvergunningen.

Inspraak die wettelijk verplicht is om te organiseren komt bijvoorbeeld kijken bij het dempen van de draaikom in het noordelijkste deel van de havenarm. Dit vraagt om een bestemmingsplan procedure, waarbij een omgevingsdialoog aan de orde is, en de daarbij behorende inspraak voor burgers.

Ook het weer in gebruik nemen van het spoor tussen de havenarm en Loven is zo’n onderdeel. Ook dit dient nog nader onderzocht te worden. De spoorlijn vanaf de spoorlijn Tilburg – ’s-Hertogenbosch tot aan de Siriusstraat is nog altijd gewoon in gebruik, in dit project gaat het om de overgang bij de Siriusstraat en het stuk bij de draaikom. Maar de burgers krijgen zoals het er nu naar uitziet pas inspraak als het plan klaar is en de vergunningen moeten worden aangevraagd.

Voor Zwaluwenbunders loopt op dit moment een ruimtelijke procedure. Het ontwerp bestemmingsplan heeft in mei –  juni van 2018 ter visie gelegen en de reactietermijn is reeds afgesloten. De gemeente moet nu een reactie formuleren op de ingekomen zienswijzen.

Hetzelfde geldt voor de geluidswal die er mogelijk komt. Ook deze wordt nog onderzocht en de bewoners krijgen – zoals het er nu naar uitziet – pas inspraak als het plan klaar is en de bestemmingsplanprocedure gaat lopen.

Geef een reactie