Peto Cadmus is ondernemer en vestigde zich als één van de eersten in de Spoorzone, in de kelder van Hal 82 (Smederij) met zijn bedrijf Peto’s Music Production, een bedrijf in geluidstechniek. Hij verdient zijn boterham met de congressen, symposia et cetera. Ondertussen staat hij altijd klaar om anderen te helpen met zijn kennis en apparatuur en is hij een graag geziene man voor velen.
In de zomer van 2015 overkwam hem nog een watersnoodramp na noodweer in zijn bedrijfsruimte. Met behulp van familie en vrienden heeft hij weer net zijn bedrijfje iets meer op het droge.
Buurman en collega-ondernemer Gerard Korthout, eigenaar van Theater Bleyemakerij De Boemel schrijft op zijn Facebook-pagina: “Petos is de zoveelste die onnodig moet vertrekken in de Spoorzone. Er is hem op de Spoorzone geen alternatief aangeboden.”
Deze bewering wordt echter tegengesproken door zowel Jan Drissen, directeur van ‘Mundial’, als de woordvoerder van wethouder Berend de Vries. Jan Drissen: “We hebben Peto Cadmus wel degelijk alternatieven geboden en we hebben ons uiterste best gedaan, maar deze ruimten waren niet naar zijn wens. Ook wij mogen Peto erg graag we werken heel graag met hem samen en daarom zijn we driekwart jaar hiermee bezig geweest. En daarbij; alle beschikbare ruimten zitten inmiddels vol, zijn verhuurd, waardoor er nu niet heel veel alternatieven zijn.”
Jan Drissen legt uit hoe de vork in de steel zit. Oorspronkelijk kreeg Mundial Productions – dat geheel los staat van het bekende Mundial Festival – de opdracht om het beheer en de exploitatie op zich te nemen van de gebouwen in de Spoorzone, met als doel het tijdelijk gebruik, totdat deze in ontwikkeling worden genomen door de gemeente. Maar omdat dit een taak is die in wezen niet past in Mundial Productions, is hiervoor een aparte organisatie opgericht: Smederij Spoorzone BV.
Op deze manier is bijvoorbeeld ook gebouw 88 geëxploiteerd. Maar nu de gemeenteraad in januari 2016 heeft besloten om dit gebouw te renoveren, is de rol van Smederij Spoorzone BV uitgespeeld en zijn de meeste tijdelijke huurders vertrokken. Een aantal heeft (tijdelijk) onderdak gevonden in het oude UWV-gebouw. Ook alle andere gebouwen die op dit moment tijdelijk worden verhuurd, zullen op een zeker moment in ontwikkeling worden genomen, waardoor de huidige huurders eruit moeten en ook aan hen zullen alternatieven worden geboden.
De woordvoerder van wethouder Berend de Vries bevestigt het verhaal van Jan Drissen en benadrukt dat ook de wethouder graag had gezien dat Peto Cadmus een alternatieve ruimte had aangenomen in de Spoorzone.
Veel Spoorzone-ondernemers van het eerste uur herinneren zich nog dat van medio 2011 tot eind 2013 het bedrijf Walas naar de Spoorzone was gehaald. De opdracht die de gemeente Tilburg (destijds onder wethouder Marieke Moorman, PvdA) had meegegeven was om reuring en bezoekers in de Spoorzone te brengen, om een ‘community’ te bouwen.
Gevraagd naar welke opdracht Smederij Spoorzone BV heeft gekregen, geeft de woordvoerder aan dat hij die vraag graag eerst met de wethouder wil bespreken, maar dat deze vanwege het Carnavalsreces op vakantie is. Volgens hem is het echter nog steeds de bedoeling dat er reuring is in de Spoorzone, maar dat deze zich heeft ontwikkeld naar ‘reuring behouden’ en naar een ander type reuring.
“Niet alle mensen gaan mee in die ontwikkeling, maar dat neemt niet weg dat de reuring er nog steeds is.” Wel vindt hij het vervelend als gebruikers van het eerste uur zich niet gehoord voelen. De Brainstormdag die Gerard Korthout op 13 januari 2016 organiseerde in de Boemel vind hij positief en een mooie basis om het gesprek aan te gaan.
Vrienden van Peto Cadmus zijn inmiddels een actie gestart in de vorm van een protestmanifestatie op zaterdagmiddag 20 februari. Hierbij zullen optredens worden afgewisseld met ‘ludieke interventies’. Het doel is om Smederij Spoorzone BV en de gemeente Tilburg ervan te overtuigen dat het huidige Spoorzonebeleid op het verkeerde spoor zit. Onmiddellijk na de bekendmaking van deze manifestatie begonnen de steunbetuigingen op Facebook binnen te stromen en daar lijkt (op het moment van schrijven) voorlopig geen einde aan te komen. www.facebook.com/… (Link is ook te bezoeken zonder Facebook account).
Gerard Korthout: “Petos is de liefste man die wij op de Spoorzone hebben leren kennen. Uiterst collegiaal. Hard werkend. Meer joviaal en sociaal dan commercieel. En altijd positief, dienstbaar en dankbaar. Niet denkend in eigen belang, maar met je bezig alsof je familie bent. Gericht op gezamenlijk met een open mind. Iemand die jou het beste gunt en jij het beste wenst. Waarmee hij geconfronteerd wordt is van alles het tegenovergestelde. Triest!”
3 reacties
Voeg die van jou toe →De enigste partij die nog voor reuring zorgt in de Spoorzone is Gerard Korthout van Bleymakerij Den Boemel. Doordat hij nog een van de weinige is die dit soort misstanden durft aan te kaarten en het wil opnemen voor de kleine minderheid van ons pioniers. Hij probeert de Tilburgers elke dag verrassend blij te maken met gratis optredens en legt verbindingen. Echter lijkt het niet te baten. Het motto lijkt wel “Niet willen buigen dan dan maar laten barsten”
Maar eens komt de dag dan pikken we het niet meer. Niet van Mundial, niet van de ambtenaren en niet van de Gemeente Tilburg. Ik vermoed dat die dag niet zo erg ver meer weg is.
Hoezo, “reuring behouden”? Van de reuring van het eerste uur is niets of nauwelijks meer over. Ook veel de huurders van het eerste uur zijn weggepest of is het werken onmogelijk gemaakt. Neem als voorbeeld de BBQ-man El Hambre. El Hambre was al enige tijd in de Smederij gevestigd toen een horeca-vriendje van Mundial in de Smederij landde. Mundial had de horecaondernemer exclusiviteit beloofd. Dus moest El Hambre weg. Mundial koos niet voor een open gesprek, maar maakte El Hambre het werken onmogelijk door bijvoorbeeld de gasten van El Hambre de toegang tot toiletruimtes te ontzeggen. Schande!!
Ook boksschool Usaha wordt het praktisch onmogelijk gemaakt om zich te ontwikkelen. Daar zou de Smederij nou juist voor bedoeld zijn: nieuwe initiatieven ruimte geven voor ontwikkeling. Usaha wordt gerund door Menno, die zelf veel tegenslagen in het leven heeft moeten verduren. Nu leert hij jongeren via de bokssport om tegenslagen in het leven te overwinnen. Mooi toch? Niet volgens Mundial. Usaha levert te weinig geld op en de ruimte zetten ze liever in voor house parties. De Bomenlounge, Tostibar, allemaal aanjagers en allemaal weg dankzij Mundial. En zo zijn er nog meer voorbeelden.
Als er al reuring is in de Smederij, dan is dat reuring rondom Mundial zelf. Ze eigen zich alles toe en laten geen ruimte voor de creatievelingen die Tilburg nog echt wat te bieden hebben, zoals nieuwe economie, banen, sociale innovatie en een plek waar Tilburgers graag komen. Niet alleen een paar keer per jaar als er een festival is, maar iedere dag van de week. Dit voegt niets toe aan Tilburg, het is allemaal van hetzelfde en door dezelfde.
Wat betreft Peto’s zaak, natuurlijk zal hij en ook andere een keer ruimte moeten maken voor de nieuwe geplande gebiedsontwikkelingen in de Spoorzone. De Smederij was vanaf dag 1 opgezet als een tijdelijke aanjager. Mundial doet het lijken alsof Peto nu plaats moet maken voor de geplande nieuwe ontwikkeling. Maar dat is niet waar. Peto moet plaats maken zodat Mundial zelf de ruimte kan gebruiken totdat de nieuwe ontwikkelingen starten. Zoals Gerard Korthout het noemt; ze creëren een monopolie in een gebied die er voor iedereen zou moeten zijn.
Wie doet hier wat aan? De gemeente? Zij zouden op zijn minst de mogelijkheden moeten creëren zodat de Spoorzone voor iedere Tilburger een plek is om zich te ontwikkelen en niet alleen de elite of “the happy few”. Ik kan me niet voorstellen dat het belang van Festival Mundial voor gemeente Tilburg dusdanig groot is dat zij Mundial Productions hun gang laten gaan. Of misschien toch… Vergeet niet dat het festival Mundial en Smederij Spoorzone BV onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. Immers, achter beide activiteiten zit Mundial Productions. De belangen lopen enorm door elkaar. Het zou mij niet verbazen als de inkomsten uit Smederij Spoorzone BV gebruikt worden om Festival Mundial te financieren. Is, nu dat gemeente Tilburg de subsidie voor Festival Mundial terug schroeft, de Smederij de nieuwe melkkoe?
Wat missen we hier? ETHIEK!! Eerlijke business, eerlijke handel, eerlijke financiën, eerlijke arbeidsplaatsen, eerlijke verdeling van ruimte en eerlijke en gelijke behandeling van iedereen die wat wil ontwikkelen.
Wat dat betreft past de naam Mundial niet meer. Wat ooit begon als een culturele uitwisseling voor een betere wereld draait nu alles om geld. Ze zouden die naam beter kunnen veranderen in Money-All.
Mundial en Mundial productions staan geheel los van elkaar?
Oja? nou de naam doet wat anders geloven,me dunkt?
Mundial kreeg de opdracht van de gemeente?
Waarom kreeg Mundial de opdracht zoiezo al?
Klinkt als vriendjes politiek in de oren
En de opdracht werd ineens een taak
Maar omdat dit een taak is die in wezen niet past in Mundial Productions, is hiervoor een aparte organisatie opgericht: Smederij Spoorzone BV.
En daarvoor werd even snel een nieuwe entiteit in het leven geroepen.
Smederij Spoorzone BV.
Los van Peto die trouwens ook continu meevoer op de golven van het corrupte Gemeentelijke beleid waar Mundial aan alle kanten met belastingcenten wordt gesteund.Dus dat Mundial zich uiteindelijk tegen hem zou keren was te verwachten.Zijn er talloze mensen die iets wilde betekenen voor de spoorzone hard neergesabeld door Mundial haar commerciële trekjes. (Het gaat alleen nog maar om geld bij deze organisatie) Maar dat werd elke keer als diverse Tilburgers iets aan Mundial Producties toen nog werd aangeboden op onvoldoende directe commerciële baten richting het grote Mundial getorpedeerd. Alles bij elkaar mag het wel eens gezegd worden dat .
Het duidelijk is geworden na jaren lang Mundial in Tilburg dat dit een organisatie blijkt te zijn die:
Het sociale lowbudget element allang achter zich heeft gelaten waar ze eerst zich voordeden als non commerciële pacifisten,die het goed voor hadden met de wereld en ook de gehele Nederlandse bevolking.
Zijn veranderd naar een corrupte commerciële organisatie waar er enkele zeer aan vriendjes politiek doende types zich vet lopen te verrijken via gemeentelijke steun.
Corrupt geworden zodra er eurotekens in hun ogen verschenen.
Eigenlijk weet iedereen dat in Tilburg
Van gratis wereldmuziek festival in het park (doet het altijd goed dat mooie verhaaltje)
Naar commercieel jaarlijks event zoals het eerste beste commerciële festival
Alleen worden die niet aan alle kanten gesteund door de overheid zoals die paar mensen daar binnen Mundial.
Joost.