Een echtpaar met baby staat voor een ‘glasbol’ en gooit glaswerk in de container. In 1988 plaatste de gemeente Tilburg extra glas-containers in Tilburg-Noord. Hier werd er veel aandacht aan gegeven in de Tilburgse Koerier en de Wijkkranten.
Bij deze foto plaatste de Gemeente op 1 december 1988 het volgende artikel in de Tilburgse Koerier: “In juni 1988 plaatste de gemeente Tilburg vier glasbollen extra in Tilburg-Noord. Dat was het startsein van een campagne die was bedoeld om de afname in de glasinzameling een halt toe te roepen. Daar was alle reden toe, want al jaren gaf de inzameling van glasafval in Tilburg een neergaande lijn te zien, terwijl de opbrengst tegen het landelijke gemiddelde toch al zeer mager afstak. Een paar cijfers om dat te illustreren: in 1983 werd in Tilburg 1.337 ton afval ingezameld, in de jaren daarop was de opbrengst achtereenvolgens 1.311 ton, 1.245 ton, 1.100 ton en in 1987 werd het dieptepunt bereikt met 1.008 ton.”
“Landelijk bekeken komt ongeveer de helft van het glas door inzameling terug, in Tilburg daarentegen nog geen kwart. De gemeente besloot campagne te gaan voeren voor hogere opbrengst bij de glasinzameling en koos daarvoor de wijk Tilburg-Noord uit. De gemeente wilde namelijk eerst eens kijken of er aan de glasinzameling iets te doen is en hoe je dat dan het beste kunt aanpakken.”
“De wijk Tilburg-Noord is representatief voor Tilburg. Dat wil zeggen dat de bevolking een afspiegeling vormt van die in heel Tilburg. Als je daar succes boekt, mag je aannemen dat de gebruikte methode ook in heel Tilburg zal werken. Nu vier van de zes maanden die de gemeente voor de campagne had uitgetrokken om zijn, is duidelijk dat er succes geboekt is. In de maanden juli en augustus werd een kwart méér glas ingezameld als in dezelfde periode in het jaar ervoor.”
“Datzelfde beeld gaf ook de maanden september en oktober te zien: opnieuw een kwart méér opbrengst dan in dezelfde periode van het jaar ervoor. Het lijkt veilig om aan te nemen dat de hernieuwde aandacht voor de glasinzameling vruchten afwerpt.”
“Belangrijk in die campagne was de plaatsing van vier extra glasbollen bij vier flats. Dat betekende dat de glasbol voor veel mensen gemakkelijker bereikbaar werd. Vervolgens werd (en wordt) in de wijkkrant Tilburg Noord actie gevoerd met een wedstrijd waarbij aardige prijzen te verdienen waren. Winkeliers werkten op verschillende manieren mee en het effect van dat alles was dat de glasinzameling behoorlijk wat aandacht krijgt.”
“Deze week gaat de laatste fase van de campagne in. Er is een extra mooie hoofdprijs voor degene die kan raden hoeveel kilo glas er in de maanden november en december wordt opgehaald. Voor de inwoners van Tilburg-Noord dus extra reden om de wijkkrant goed te lezen. Voor de gemeente is het tenslotte heel interessant om te weten wat nu precies geleid heeft tot de hogere opbrengst en wat de vier extra bollen daaraan hebben bijgedragen. Want met die gegevens kan de gemeente in de toekomst haar voordeel doen.”